شناسهٔ خبر: 22716 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سرمایه‌گذاری ۲۴۶ میلیارد تومان در راه آهن قم

خط‌آهن ريل طی یک دوره چهارساله مدیریت متمرکز در اداره کل راه آهن استان قم انجام شد: سرمایه‌ای بالغ بر ۲۴۶ میلیارد تومان به دارایی‌های ثابت استان قم اضافه شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه آهن استان قم، این اداره کل در سال ۹۱ با کسب مجوز معاونت راهبردی ریاست جمهوری وقت با انتزاع بخش‌هایی از ادارات کل مناطق راه آهن تهران، اراک، اصفهان تشکیل شد گرچه سابقه حضور راه آهن در استان قم با بهره‌برداری راه آهن سراسری در سال ۱۳۱۷ شمسی همزمانی دارد لیک از نظر مدیریت اداری متناوبا در طول تاریخ ۷۴ ساله (قبل از تشکیل اداره کل راه آهن استان قم) از سوی ادارات راه آهن استان‌های تهران و اراک اداره و مدیریت می‌شده است.

پس از تشکیل اداره کل راه آهن استان قم تنها طی یک دوره چهارساله مدیریت متمرکز از سال ۱۳۹۱ الی سال ۱۳۹۴ اقدامات شگرف و در نوع خود، بی نظیر محقق شد، که مجموع آن سرمایه‌ای بالغ بر ۲۴۶ میلیارد تومان را به دارایی‌های ثابت استان قم اضافه نمود که در قیاس با فعالیت‌های اقتصاد محور سایر دستگاه‌های استان، قابل توجه و چشمگیر است.

طرح برون رفت قطارهای باری پس از ۷۵ سال با احداث ۶۵ کیلومتر کمربند بزرگ ریلی قم همزمان با احداث ایستگاه قمرود در نزدیکی روستای کاج محمود آباد به صورت دو خطه با هزینه‌ای بالغ بر۱۳۰ میلیارد تومان احداث پل‌های روگذر ریل در تقاطع آزادراه و جاده قدیم قم –تهران و احداث ۴۰۰ متر تونل دو خطه در مسیر کمربندی مذکور از جمله اقداماتی است که به افزایش سرمایه‌های استان کمک شایان توجهی نموده است.

ترافیک ریلی استان قم روزانه معادل تردد ۶۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۴۰۰ دستگاه تریلر می باشد.

هم اکنون در استان قم روزانه بیش از ۵۰ رام قطار مسافری و ماهانه بیش از ۲۵۰ واگن باری تردد می‌کنند که این حجم از ترافیک ریلی، معادل تردد روزانه ۶۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۴۰۰ دستگاه تریلر
است. به عبارت دیگر عملکرد راه آهن استان قم روزانه موجب حذف بیش از ۲۰۰ دستگاه خودروی سنگین از خطوط مواصلاتی جاده‌ای استان و کشور است.

افزایش ایمنی و تسهیل حمل و نقل ریلی (اقدامات انجام شده و در حال انجام)

در راستای افزایش سطح ایمنی تردد و تسهیل روانی حمل و نقل ریلی، شش ایستگاه محور قدیم قم-پرندک-تهران و ایستگاه قمرود (جمعا هفت ایستگاه) به جدیدترین سامانه‌های الکتریکی با امکان کنترل مترکز(C.T.C) مجهز و عملیات نصب در سه ایستگاه دیگر در حال انجام است. توسعه زیر ساخت‌های خدمات مسافری در ایستگاه محمدیه قم به بهره‌برداری رسید و توسعه ایستگاه مرکزی قم که با مشارکت شرکت فرانسویarep  همزمان با دو ایستگاه بزرگ دیگر کشور (ایستگاه تهران و مشهد) در دست طراحی جهت احداث هستند.

طرح برقی سازی و افزایش سرعت ناوگان ریلی راه آهن قم-اراک با مشارکت راه آهن ایتالیا و پروژه راه آهن پرسرعت تهران-قم-اصفهان با ۶۵ درصد پیشرفت در زیرسازی قطعه قم-اصفهان افق روشنی از توسعه ریلی استان را ترسیم می‌نماید.

نقش کلیدی راه آهن در ۷ بند از ابلاغیه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خصوص اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی و مفهوم اقتصاد ایرانی-اسلامی را جهت شکوفایی اقتصاد کشور بیان می‌نماید مجموعا از ۲۴ بند ابلاغیه اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری در ۷ بند آن، راه آهن نقش کلیدی و مهمی ایفا می‌نماید.

همانگونه که در بند ۲ محور سیاست‌های ابلاغی بدان اشاره شده است بالاترین بهره‌وری در حمل بار متعلق به راه آنه است به طوری که یک واگن باری می‌تواند معادل سه تریلی بار را جابجا نماید.

همچنین در بند ۴ ابلاغیه اقتصاد مقاومتی به صرفه جویی در مصرف انرژی اشاره شده که مصداق عینی آن در راه آهن نمود می‌یابد چرا که مصرف سوخت و انرژی در راه آهن در قیاس با ناوگان جاده‌ای، یک هفتم است.

بند دیگری از ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اقدامات اقتصاد مقاومتی محور ۴ بند ۸ است که به اصلاح الگوهای مصرف پرداخته که این مهم در بخث انتخاب ناوگان ریلی به عنوان امن‌ترین وسیله حمل و نقل در کاهش حوادث و تلفات جاده‌ای که همه ساله در بخش قابل توجهی از درآند ناخالص ملی را به خود اختصاص می‌دهد می‌تواند در اصلاح الگوی مصرف نقش مهمی ایفا نماید.

ترانزیت دیگر بند (۱۰) ابلاغیه اقتصاد مقاومتی است که بی‌تردید معنای آن جز در راه آهن عینیت نمی‌یابد چرا که آنچه در کشور موجب سودآوری است ترانزیت ریلی است در غیر اینصورت ترانزیت جاده‌ای با توجه به تبع‌هایی همچون مصرف بالای سوخت، آلایندگی محیطی، فرسایش راه‌ها و حوادث جاده‌ای، نمی‌تواند سوآوری واقعی را در امر ترانزیت معنا بخشد.

پیوندهای راهبردی با کشورهای همسایه که دیگر بند (بند ۱۲) سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است طی نشست‌ها و اجلاس مشترک با کشورهای همسایه، بحث حمل و نقل ریلی، موضوع مهم تبادلات کشورهای مرتبط بوده است.

بی‌تردید با برقراری خطوط ریلی با کشورهای هم‌جوار، مبانی پیوندهای ملی، مذهبی تحکیم یافته صرفه‌جویی ۹ میلیارد دلاری را با تغییر ساختار حمل و نقلی از جاده‌ای به ریلی در پی خواهد داشت.

بند ۱۳ سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی توجه ویژه نشان داده است در حال حاضر در بخش حمل و نقل جاده‌ای بیست میلیارد لیتر گازوئیل به مصرف می‌رسد که با سه میلیارد لیتر آن راه آهن قادر به حمل و نقل همان مقدار کالا و مسافر است و این به معنای صرفه‌جویی ۹ میلیارد دلار گازوئیل است که اگر به فرآورده‌های نفتی تبدیل شوند چه سرمایه‌ای را به دارایی کشور می‌افزایند.

افزایش پوشش استانداردها آخرین بندی است که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی راه آهن در آن نقش دارد امروز در صنعت ریلی به آن حد از خودکفایی رسیده‌ایم که هر نوع واگن باری، مسافری و همچنین لوکوموتیو را با حداقل کمک‌های خارجی، طراحی و به طور کامل می‌سازیم.

نظر شما